Hutchison Ports ECT Rotterdam zal vanaf 1 januari 2024 twee nieuwe tarieven introduceren voor het wegvervoer op de terminals ECT Delta en Euromax. Vanaf die datum zullen er voor vrachtwagens een piek- en klimaattoeslag worden belast.

Spreidingstoeslag

In een brief aan vervoerders benadrukt ECT dat de Delta en Euromax terminal al jarenlang 24 uur per dag open zijn, maar dat deze mogelijkheid onvoldoende wordt benut. Op piekuren ontstaan hierdoor lange files bij de terminals. Hiervoor wilt de ECT een spreidingstoeslag in brengen welke als doel heeft hierin verandering in te brengen. 

Het spreidingstarief is een soort van piektoeslag welke van toepassing is tussen 05:00 uur en 19:00 uur op doordeweekse dagen. Vrachtwagens betalen dan € 13,50 per bezoek. Als vrachtwagens buiten deze tijden containers komen ophalen, geldt een compensatie, een spreidingspremie van 4,50 euro. Dat geld krijgen de chauffeurs overigens niet uitgekeerd, maar telt als korting.

Klimaattarief

Daarnaast wordt er een Klimaattarief geïntroduceerd, een toeslag van € 2,50 euro per dieselvrachtwagen. Volgens ECT is deze toeslag noodzakelijk vanwege Nederlandse en Europese regelgeving die het bedrijf verplicht om haar eigen processen zo snel mogelijk klimaatneutraal te maken. 

ECT benadrukt ook dat het verlagen van de stikstofuitstoot op de terminals essentieel is voor verdere ontwikkeling van de terminals. Bezoekende modaliteiten dragen bij aan de stikstofuitstoot van de terminal. Zero-emissievrachtwagens zijn vrijgesteld van de klimaattoeslag.

Vervoerders

Met de huidige marktomstandigheden is het van groot belang om op te merken dat het voor vervoerders vrijwel onmogelijk is om buiten de piektijden containers uit te halen en/of te brengen. De beschikbare laad- en loslocaties zijn regelmatig beperkt tot de openingstijden van 08:00 uur tot 17:00 uur. Zelfs met het overwegen van nachtelijke transporten komen chauffeurs in conflict met hun verplichte rij- en rusttijden. Daarnaast speelt het tekort van chauffeurs nu al een aanzienlijke rol. 

Sinds 2020 is er ook een specifieke toegangseis van kracht voor vrachtwagens in bepaalde gebieden, waaronder de Maasvlakte. Deze eisen vereisen een emissieklasse van 6 of hoger (Euro VI). Dit heeft destijds geleid tot aanzienlijke investeringen in nieuwe voertuigen door veel bedrijven. Hierdoor voldoet een groot deel van de wagenparken nu aan de Euro VI-norm. Desondanks blijven Zero-Emissievrachtwagens voor veel partijen momenteel niet haalbaar vanwege de hoge aanschafkosten en beperkte bereikbaarheid (actieradius). 

Meer informatie Nieuwe tarieven wegvervoer | ECT Hutchison Ports