RWG verhoogt tarief piektoeslag en introduceert duurzaamheidsbijdrage

RWG Terminal zal vanaf 1 mei 2024 de piektoeslag verhogen en een duurzaamheidsbijdrage introduceren. Deze bijdrage betekend dat de wegvervoerder nog meer zal moeten gaan betalen om een container uit te halen. 

Piektoeslag

In een algemene brief  benadrukt RWG dat zij voortdurend streven naar het verder optimaliseren van de logistieke afhandeling op haar terminal. In dit kader heeft RWG per half februari 2024 meer data betreft de container toegevoegd aan de data elementen via Portbase. Om ook in de toekomst hoogwaardige data te kunnen delen en te blijven investeren in het landzijde proces hebben zij ervoor gekozen om per 1 mei 2024 de piektoeslag met € 2,50 te verhogen naar € 17,50. 

Duurzaamheidsbijdrage

Daarnaast wordt er een duurzaamheidsbijdrage geïntroduceerd, een toeslag van € 2,95 per bezoek van een dieselvrachtwagen. Volgens de RWG is deze toeslag een belangrijke strategische stap in de duurzaamheid doelstelling van de terminal. 

Vervoerders

Het is belangrijk voor ons om te benadrukken dat we het samen met veel vervoerders het niet eens zijn met deze veranderingen. De vervoerder ervaren de laatste jaren veelal aanhoudende problemen op de terminals en het gebrek aan beschikbare tijdsloten. Ook gezien de huidige marktomstandigheden is het van groot belang om op te merken dat het voor veel vervoerders vrijwel onmogelijk is om buiten de piektijden containers uit te halen en/of te brengen. De beschikbare laad- en loslocaties zijn regelmatig beperkt tot de openingstijden van 08:00 uur tot 17:00 uur. Zelfs met het overwegen van nachtelijke transporten komen chauffeurs in conflict met hun verplichte rij- en rusttijden. Daarnaast speelt het tekort van chauffeurs nu al een aanzienlijke rol. 

Sinds 2020 is er ook een specifieke toegangseis van kracht voor vrachtwagens in bepaalde gebieden, waaronder de Maasvlakte. Deze eisen vereisen een emissieklasse van 6 of hoger (Euro VI). Dit heeft destijds geleid tot aanzienlijke investeringen in nieuwe voertuigen door veel bedrijven. Hierdoor voldoet een groot deel van de wagenparken nu aan de Euro VI-norm. Desondanks blijven Zero-Emissievrachtwagens voor veel partijen momenteel niet haalbaar vanwege de hoge aanschafkosten en beperkte bereikbaarheid (actieradius). 

Meer informatie Duurzaamheidsbijdrage en piektoeslag | Rotterdam World Gateway (rwg.nl)