Voor Het Financieele Dagblad gaf William van Beers met andere bedrijven uit de containerlogistiek aan hoe zij omgaan met de druk en wat de verwachtingen zijn voor dit jaar.


Het was vorig jaar al zo en zal volgens logistieke bedrijven en analisten in 2022 niet veel anders zijn: de capaciteit in het containerstransport is onvoldoende om de gevolgen van de coronapandemie en de koopwoede van de consument op te vangen. Het leidt tot een chaos van vertragingen, opstoppingen in havens en historisch hoge containerprijzen. De schakels van de logistieke keten – rederijen, terminals en vervoerders – kunnen de toevloed van containers nauwelijks verwerken. Analisten van het Britse onderzoeksbureau Drewry schreven onlangs dat de zwaktes in de internationale containerketen nog lang niet zijn weggeruimd.

Zij signaleren bovendien enkele grote risico’s waarop bedrijven zich moeten voorbereiden. Zo dreigen er stakingen in de toch al overbezette havens aan de Amerikaanse westkust. En vanwege nieuwe coronabesmettingen is de kans groot dat terminals in China dicht gaan. Door de internationale verwevenheid van de containervaart werkt dat door in Europa.

De werkdruk is hoog in de containerketen. Dagelijks is er de strijd om containers op tijd bij klanten te krijgen. ‘Het is wildwest op het moment’, zegt Michiel van Dijk, directeur logistiek van binnenvaartoperator Van Berkel Logistics. ‘Ik denk dat de verstoringen nog lang zullen duren. De capaciteit zit al bomvol. En waar moet de extra capaciteit vandaan komen om achterstanden weg te werken?’

Hoe gaan Nederlandse bedrijven in de containerlogistiek om met de druk? En wat zijn hun verwachtingen voor dit jaar?


De vervoerder

William van Beers, wegvervoerder United Container Transport (UCT)

‘De chaos in de containervaart heeft er bij UCT flink ingehakt. Op de aankomsttijden van containerschepen is geen peil te trekken, dus wij moeten ons steeds aanpassen.’

‘Als er dan een schip aankomt, wil iedereen de containers halen. We hebben bizarre wachttijden gehad. We zijn nu 24 uur per dag, zeven dagen per week bezig om de aankomsttijden van schepen te checken.’

‘Door die hele grote schepen is elke flexibiliteit weg. Als er een paar van zulke schepen vertragen, hoopt de lading zich op als ze eenmaal in de haven aankomen. De pieken zijn enorm.’

‘Meestal plannen we voor een vrachtauto een ochtend- en een middagrit, want alleen dan kunnen we voldoende omzet draaien. Maar door de wachttijden gebeurt het geregeld dat we maar één transport per dag kunnen doen.’

 

‘Ik hoop dat we in rustiger vaarwater komen, maar ik zie het in 2022 niet snel veranderen. Nog zo’n slijtagejaar zullen veel planners en chauffeurs niet trekken’

 

‘Ik zie het in 2022 niet snel veranderen. Als we ’s nachts niet kunnen lossen bij opslagloodsen blijven er opstoppingen in de keten. Ik hoop dat we in rustiger vaarwater komen. Nog zo’n slijtagejaar zullen veel planners en chauffeurs niet trekken.’

‘Ze zitten dag en nacht aan de telefoon om problemen op te lossen, maar die problemen keren steeds terug. Ze blijven achter de feiten aan lopen.’

‘Hoe we de logistiek beter georganiseerd krijgen? Vaker goede afspraken maken met alle partijen zonder je eigen problemen op de eerste plaats te zetten. Optimistisch ben ik niet. We zijn uiteindelijk allemaal eenlingen.’


Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1425884/ook-in-2022-dreigen-wildwesttaferelen-in-de-containerlogistiek
Bron: Het Financieele Dagblad